Sunday, October 10, 2010

BEIJING 16 - 21 JUN 2010


Aku berkesempatan sekali lagi melawat kota Beijing bersama2 rakan2ku yang biasa melancong.  Kali ini seramai 26 org termasuk tourist guard dan 3 kanak2.  Memandangkan dah 5 tahun lepas aku pergi maka telah agak  banyak juga perubahan.  Kali ini sampaikan aku kadang2 confius samada aku ni berada di China atau di Indon kerana dahlah tourist guardnya pun berbahasa Indon dan boleh dikatakan kesemua tempat yang wajib kami pergi pun penerangan yang diberikan oleh wakil2 dari tempat tersebut juga berbahasa Indon...lepas tu shopping pun tidak ada masalah jika kita menggunakan matawang Malaysia.  Kali ini kami agak beruntung kerana telah ada juga hotel muslim, so bila pagi2 pergi sarapan pun macam di Malaysia pulak sebab kesemuanya orang dari Malaysia berbilang bangsa dan ada juga sebahagian dari Indon & Singapura.   



pokok yg berurat ni masa aku dtg dulu datang beberapa dulu boleh aku peluk rapat2..tapi kini telah ada besi penghadang kerana pokok tersebut telah terlalu tua (beratus) tahun dan bimbang ianya akan tumbang.    Yang kanan tu pulak...tengoklah akarnya..berpintal2...unik sungguh.

Dah penat berjalan apa lagi...makan lerrr...di sana banyak restoran muslim..siap dengan surau sekaliii..

Yg jug ni pulak...emm..aku kan selalu buat kek..so bila tengok jug yang ada tulisan2 untuk ukur mengukur ni memanglah aku sukaaa..



Di salah sebuah masjid yang menjadi persingahan kami di sana.



yang uniknya di sini ada muslim supermarket

bergambar di hadapan supermarket

cutenya basikal motor ni..kalau dapat bawa balik kan bestt.

ulat surera dan proses mengasingkan sutera dari ulat tersebut

No comments: