Tuesday, September 30, 2014

krabi 26 - 28 september 2014

Dah bertahun-tahun blogku suram. 
tiada rasa nak menulis 
walau terlalu banyak memori yang tercatat diminda.

Pada kali ini kami mengikuti group Puspanita KPWKM.   Bertolak dari KLIA 2 jam 1.15pm dan perlu berada di airport 3 jam sebelum pelepasan. Ini memandangkan group kami yang ramai dan keadaan di KLIA 2 di mana  perjalanan di dalam terminal itu sendiri terlalu jauh untuk kepesawat.

Mendarat di Airport Krabi setelah 1.20 minit terbang.  Terus dibawa lunch ke sebuah restoran muslim berhampiran Chao Fa Pier.  banyak menjual makanan2 local dna buah-buahan.

Kami duduk di Ca-Da Hotel..hotel yang amat cantik namun bagi kami yang beragama Islam seperti biasa akan berasa agak kurang selesa bila bilik air kami tiada paip air.   Sementelah lagi tandas dan tempat mandi adalah berasingan yang mana kami perlu berlari ke bilik air selepas membuang air..hahahahaa...dan satu lagi yang kelakar bilik air tersebut hanya berdinding cermin yang cerah...dan apa juga aktiviti kita di dalam bilik mandi akan terserlah jelas dari luaran...ADA BERANI...silalah mandi boleh di dalamnyaaa dalam keadaan bogel... hahahaha..!!!!






for dinner kami di bawa ke restoran yang amat besar dan food are very2 nice.  portion of the food pun terlalu banyak bagi kami dan tak habis makan.  

Seterusnya meneruskan aktiviti malam di sekitar hotel yang mempunyai banyak kedai2 di sepanjang jalan . do shopping hingga tengah malam.




2nd day berangkat ke James Bond Island. iaitu di Phang Gna Bay menuju ke Laut Andaman dengan menaiki bot.  Group kami seramai 30 orang menaiki sebuah bot besat tersebut.   Pulau yang sangat menarik dan terkenal kerana filem James Bond dibuat sesi pengembaraan di sana.  Airnya sangat jernih dah dapat jelas dilihat di dasar yang berhampiran.

Lunch kami di Andaman Seafood iaitu di perkampungan Islam di Panyee Island dan selepas lunch kami meneruskan shopping di perkampungan berkenaan.  

Lunch terlalu mewah dengan seafood dan seperti biasa kami tidak dapat menghabiskan portion kami yang terlalu banyak untuk sesebuah meja.





















pulang petang adalah aktiviti bebas,,
ada yang merayap di sekitar pantai yang dekat dengan hotal..
but saya ambik pakej massage to rest my body..

malamnya kami dinner di Leman Seafood Restoran...seperti biasa mewah dan meriah 







selepas dinner kami teruskan aktiviti malam kami dengan berfoto dan sambung shopping di sekitar hotrl..Mana2 pot menarik berhenti saja walau di restoran2 yang bukan tempat kami makan..







3rd day kami ke dua destinasi iaitu ke Emerland Pool dan Hot Spring








Emerland Pool adalah rainforest jungle,  banyak pokok2 serta air yang jernih, bersih...suasana redup dan nyaman..selesa untuk mandi manda. akan kedengaran music of crickets and frogs.

Really enjoy to swim dalam air yang bersih dan segar.  Cuma perlu hati2 kerana terlalu licin dengan lumut2 yang banyak dan di batu2 menuju ke pool.   seperti tempat kita, ianya adalah National Park dan kebersihan persekitaran perlulah dijaga bersama.  Segala plastik dan botol2 kosong perlu dibuang sebelum pulang.


Elephant Trekking
Another group yang tidak mahu ikut ke pool mereka pergi Elephant Trekking.  Memandangkan saya telah puas naik elephant semasa di Chiangmai dan di India maka saya tidak mengikut group ini.  Rakan2 amat teruja with this trekking.



seterusnya meneruskan program ke Hot Spring..
Hot springs merupakan  jakuzi panas yang  datang dari mata air panas, jauh di bawah tanah dalam kamar gunung berapi. Terletak di dalam hutan, tapak ini mempunyai 'tab' secara semula jadi  35-42C
Garam mineral yang terkandung dalam air mata air panas dikatakan meringankan beberapa penyakit, termasuk penyakit sendi dan penyakit  kulit. 






Agak meletihkan selepas mandi di jakuzinair panas.. Perlu cepat2 minum air sebab kita telah dihydrated.



No comments: