Tuesday, July 28, 2009

JAKARTA/BANDUNG - 26 - 20 JUN 2009

Pada 26 - 30 Jun yang lalu aku dan rakan2 becuti ke Jakarta dan Bandung. Seronok walau pun letih kerana di Jakarta macet (jem teruk). Ingatkan KL paling teruk keadaan jemnya rupaya di Jakarta 10 kali lebih teruk dari KL. Yalah kalau di KL kepadatan penduduknya hanyalah 2 juta orang sahaja namun di Jakarta sebanyak 16 juta orang. Bayangkan betapa ramainya umat mereka. Kata tourist guard yang membawa kami sebenarnya penduduk asal Jakarta hanya 8 juta orang namun pada awal pagi masyarakat di pinggir2 Jakarta akan masuk ke bandar Jakarta untuk bekerja, makanya pada pagi2 hari seramai 8 juta ornag dari luar jakarta akan masuk ke Jakarta + penduduk asal Jakarta yang akan keluar bekerja. Keadaan akan menjadi begitu sesak dan bayangkan perjalanan yang boleh kita buat hanya dalam masa 20 minit bolah menjadi ke satu jam atau lebih. Begitu juga pada waktu petang...mereka ini tadi akan pulang semula kekediaman mereka dan menyebabkan bandar Jakarta akan menjadi sesak semula pada waktu tersbut.





Ini adalah kawasan membeli belah terkenal di Bandung...namun kami tidak singgah kerana kesuntukan waktu. Aku hanya dapat mengambil gambar dari dalam bas sahaja.

Ini pula adalah bas pelancongan yang membawa kami dari satu destinasi ke destinasi yang lain.




Kayu yang dibuat pasu dan bekas abu rokok ini dinamakan pokok batik. Bila disisik kulit pokok ini secara automatiknya akan terlihat corak2 batik di dalamnya. Mereka kata di Malaysia pun ada pokok ini namun aku tidak pernah melihatnya. Bila disiasat rupanya pokok batik ini adalah pokok paku gajah yang banyak di tempat2 sejuk dan banyak tumbuh di sepanjang jalan semasa kita handak ke Cameron Highlands, cuma di Malaysia pokok2 sebegitu dilarang menebangnya bagimengelakkan hakisan tanah.... so tak adalah orang menjual barangan seperti itu.





Ini adalah kawasan pelancongan. Namanya Tangkuban Perahu. Di sinilah kawasan gunung berapi walau telah lama ianya meletup, namun laharnya masih ada. Kuat bau laharnya dan masih lagi berasap.






I










Di Bandung kami tinggal di Mutiara hotel. Cantik holeh ini bagaikan hotel 5 bintang walau ianya hanya 3 bintang. Makanan di hotel ini juga adalah halal.










Salah sebuah restoran sunda yang kami pergi. Makannya memang memenuhi citarasaku...sedap. Restorannay pula cantik dan diperbuat dari buluh. Namun kerana kami pergi sebelah malam, maka gambarnya adalah kurang jelas. Ada juga sekali lagi kami datang sebelah siang, tapi ramai sangat orang, jadi malu kami nak merakamkan gambar di restoran tersebut.






Ini adalah beg tangan jenama Jimmy Choo. Beliau adalah warganegara Malaysia yang terkenal di luar negara dan hasil kasutnya pernah di tempah oleh LAdy D. Sebenarnya di Malaysia seperti di Pavillion dan KLCC ada juga menjual jenama ini, namun oleh kerana aku ni bukannya jenis yang rajin berjalan makanya aku tidak pernah melihatnya. Dan di bandung di salah sebuah tempat membeli belahnya iaitu di Rumah Mode ada dijual jenama ini. Bila aku bandingkan dengan duit Malaysia beg yang bersaiz lebih kurang 20 cm ini adalh dalam lingkungan RM180+++


Edward Forrer pula adalah tempat menjual kasut dan beg2 dari kulit. Namun kerana tiada yang berkenan di hati maka aku tidak membeli apa2 di sini.



Saja jer ambik gambar ini..obat kuat - alat bantu pria...heheheheh..tak cukup kuat ke orang2 Indon nii..orang2 Malaysia pun sama...jika ada ubat2 sebegini ramai yang bekejar2 nak membelinya.

Sederhana Lintau ini pulaadalah salah sebuah Restoran nasi Padang yang kami pergi untuk menjamu selera.














Yang ini juga












saja jer ambik gambar dari dalam bas. sepanduk2 yang mereka gunakan sebagai iklan untuk melariskan jualan mereka.












Antara jus2 yang special di sana adalah Jus Avorcat. Iaitu jus avocardo. Satu gelas RM7. Pekat dan lemak manis.

Salah satu tempat lawatan yang kami pergi adalah Taman Mini Indonesia.















Di antara rumah yang terdapat di Taman Mini tersebut adalah rumah Bali..... aku pernah ke Bali pada tahun ...ntah lupa tahun berapa.... tempatnya memang cantik untuk melancong ..... tapi kalai nak shopping elok ke Bandung atau Jakarta.

Kereta kabel namun di sana dipanggil kereta gantung.














Di salah satu rumah di sana ada dipamerkan burung2 cenderawasih yang telah diawetkan. Cantik sungguh bulu burung2 tersebut. Kuning2 keemasan.

Ini adalah kawasan Rumah Papua. Rumah Kaum Primitif di sana yang diperbuat dari kayu dan juga kulit kayu.





























No comments: