Thursday, July 23, 2009

KOLEKSI BARANGAN KELUARGA KAMI

Hobi aku dan suami adalah serupa. Suka menggumpul barangan dari mana2 destinasi yang kami pergi.. Bila nampak unik di mata kami, akan kami beli untuk dijadikan kenangan.
1. Tempurung Kelapa Berukir (tak ingat dari mana)
2. tudung saji kecil & perhiasan2 kecil yang lain (dari Sabah 7 Sarawak)















3. Sampan dan pendayung kecil itu kami beli semasa lawatan ke Cambodia. Harga US2 sahaja. Cantik dan licin buatannya. Budak2 ditepi2 jalan yang menjual.
4. Gambar yang ada muka orang tu suamiku mendapatkan dari sabahat beliau dari Korea.
5. Bekas bertutup dan tempat tissu itu aku beli semasa menetap di Labuan dulu.

6. Set ikan (dari Indonesia)
7. Set burung (Indonesia)
8. alat muzik kecil (Cambodia)



9. Alat tiupan yang kecil (2 biji) dan 1 yang besar dll di beli (Sarawak)
10. candle 2 biji (South Africa)
11. Alat timbangan (hadiah dari kawan opis)




12. Kasut dari kulit tiram ini aku beli dengan harga US8 di night market di Vietnam. sebenarnya orang di sana memakainya untuk harian, tapi aku sayang so aku letak dalam galeri ku sebagai hiasan.





13. Patung wayang kulit di beli di Cameron Highlands. Ada kedai menjual cenderahati di sana dan kami lihat patung tu berhabuk & sure tak da orang yang nak beli. Suamiku meminta penjual tu menjualnya dengan harga murah. Dapat sepasang.
14. Teko gold coklat tu suamiku mendapatnya dari China semasa membuat lawatan ke sana.
15. Teko hitam dari Cameron Highlands, teko tersebut adalah untuk membuat teh...siap ada tapis sekali di dalamnya.




16. Pedang kayu (Melaka)
17. Keris panjang hitan (tak ingat dari mana)
18. pedang sepasang (Terengganu), aku membelinya di pasar payang kerna melihatkan covernya yang cantik seperti tali kapal yang kecil.






19. Biola
20. Kucing2 kecil (tak ingat dari mana)







21. Patung sepasang (China)
22. Keris









23. Pisau
24. Alat muzik (Vietnam)









25. Pedang coklat (Vietnam) - itu sebenarnay pedang kayu...aku sukakan design luarannya, tu yang beli tu.
26. parang2











27. Sepasang burung sedang memadu kasih. Kami beli semasa berjalan2 di Langkawi. Diperbuat dari tanduk.









28. Kapal kecil (Vietnam)














Ini adalah sebahagian dari koleksi kami yang di letak digaleri di rumah kami. Kelihatan agak berserabut kerana barangannya yang agak banyak dan terpaksa diletakkan rapat2 dengan barangan lain.












29. 2 bilah Penyabit padi (Vietnam)
30. 2 bilah pedang panjang
31. angklung















32. 2 ekor udang diperbuat dari tanduk. Di beli di airport Medan.













33. Koleksi mug dan teko sushi king. Aku adalah member sushi king, so setiap kali renew akan dapat set barangan sushi king.
33. Beca juga dibeli di night market Vietnam US4 sahaja.
34. Mug2 (China)
35. Mug yang dibeli dekat kawasan Great Wall China. Ada mug yang bergambar Great Wall dan yang aku beli ini bergambar naga. Bila kita letakkan air panas di dalamnya, kita akan lihat gambar naga tu dengan jelas. Bila dah sejuk gambar itu akan kelam semula.
36. Mug dan tempat habuk rokok bertulisan jawi ini aku beli di kedai yang dibuka di salah sebuah kawasan masjid di Beijing.

No comments: