Thursday, September 3, 2009

Second Day Puasa

Kebiasaannya masa berbuka kami terus memakan nasi. Untuk hari kedua puasa...ha inilah juadahnya...melambak. Yang pastinya walaupun cuma betiga beranak... kesemuanya tetap licin bila dah malam. Tengah malam sure anakku sambung makan masa kami dah tido. Dan untuk bersahur pula memang kami tak lalu nak makan nasi.. kebiasannya hanya makan kuih2, roti canai dan lain2. Ikutlah apa yang suamiku nak makan pagi2 hari tu. Tapi kadang2 bila ada lagi nasi dan lauk lebih, anakku tetap sapu juga masa sahur tu.


Sayur taugeh campur sawi.

Begedil daging. Rasanya aku pernah meletakkan resepinya sebelum ini. Tapi tapi tak apalah, aku letakkannya lagi. Ini adalah yang kebiasannya aku buat, aku hentam saja tapi bagi kami ianya memang kena dengan tekak suamiku, tu yang aku selalu membuatnya.
Bahan:
3 biji kentang (hiris tipis & goreng)
1 cawan daging cincang
1 bj bawang besar*
3 ulas bawang putih*
1 sudu teh jintan manis*
1 sudu teh jintan putih*
1 sudu teh ketumbar*
1 biji cili merah*
daun sup/bawang
bawang goreng (optional)
1 biji telur
garam
* kesemua bahah disatukan dan ditumbuk halur/diblender kering
Cara:
1. Kentang ditumbuk hingga lumat
2. Gaulkan daging cincang tadi bersama bahan2 yang ditumbuk halus @ daun sup/bawang &
bawang goreng.
3. Setelah kesemua bahan sebati, ambil sedikit, bulat2kan dan leperkan sedikit.
4. Dicelup telur kemudian digoreng.
5. Sedap dimakan bersama soto/sup

Ikan pari bakar. Biasanya kami makan bersama sambal kicap. Biasalah orang Johor mana boleh tinggal sambal kicap. Stok sambal kicap memang sentiasa ada di rumah. Cumanya yang sedia ada untuk kami sekeluarga tidak boleh dikongsi dengan orang lain. Nak kongsi boleh tapi nantinya kalau cirit birit jangan salah kan kami pula yer.
Kalau nak ikutkan tekak suamku dan anakku memang aku pun tak boleh nak makan, dia orang ni kalau tak betul2 pedas memang tak boleh nak makan. Tapi kalau kat rumah orang pandi pulak kata okk... semuanya okk ..tetap licin makan di rumah orang lain...hehehe walau pada mereka semuanya rasanya kuranggggg.. hehehehe...
Ini dia satu bulatan berbuka kami.


Sotong sumbat, masa 1st puasa saja jer masak lebih, simpan separuh untuk second day. Dan lagi kuah2 gulai sebegitu memang selalunya aku masak lebih sebab untuk di cicah dengan roti atau roti canai masa sahur nanti...

No comments: