Tuesday, February 5, 2008

LUNCH HARI MINGGU


Aduh masak lagii...
Dah kekeringan idea lah pulak..
Ini ajelah yang boleh dibuat untuk hari ahad yang lalu.



Yang mesti ada faverote suamiku..kerabu daun beremi..ntah betul ke tidak namatu saya pun tak tau. Yang pastinay bentuknya seperti tauge tapi warna hijau dan berdaun sikit. Mempedal goreng, tempe goreng, ikan goreng, ada lebihan dau beremi yang dibuat kerabu tu saya goreng juga dan juga gulai ikan tongkol masak tempoyak dan juga sambal tumbuk.
BAL TUMBUK

1. 3 ulas cili hijau
2. 1 labu bawang besar
3. sedikit ikan bilis

Cara:

1. Kesemua bahan-bahan tadi digoreng sebentar dan ditoskan.

2. Kemudian ditumbuk sedikit kasar dan masa nak makan perah asam limau.

3. Dah jadi..... Tapi biasalah saya tk pakai cili hijau, tapi digantikan dengan semangkuk cili api.





KERABU DAUN BEREMI
1. 1 ikat daun beremi - potong sedikit
2. 2 biji cili merah
3. 1 cawan kelapa parut
4. 1 in belacan dibakar - lebih lagi kawwww
5. Udang kering - direndam dan ditumbuk
6. garam, perasa

Cara:
1. Tumbuk cili hingga lumat bersama belacan, garam dan sedikit perasa (kalau nak guna lahhh).
2. Kelapa parut juga ditumbuk (jangan halus2 sangat).
3. Kesemua bahan2 tumbuk tadi digaulkan dengan daun beremi tadi.
4. Dah siap, tak payah masak pun.

* Daun ni husband saya memang suka makan cara sebegini. Bila saya masak (goreng) kurang sikit dia nak sentuhnya. Nasib baik anak saya lalu semuanya...so ada gak kawan nak makan sayur beremi yang digoreng ni.









SAYUR BEREMI GORENG
1. 1 biji cili merah
2. 2 ulas bawang merah
3. sedikit ikan bilis
4. sedikit belacan
5. garam
6. perasa (jika suka)
Cara :
1. Kesemua bahan2 tadi ditumbuk lumat dan ditumis.
2. Kemudian masukkan daun beremi tadi
3. Dh siap dan boleh diangkat
* Mak mertua saya kata kalau nak goreng2 sayur ni rencahnya lebih sedap kalau ditumbuk (bukan dihiris). Sebenarnya kalau dihiris jer tu maknanya menantu dia ni pemalas...wakahkahakha...Pandai jugak yekk orang2 tua ni berperi bahasa. Nasib baik saya ni dah tue...so paham ler bahasa2 berbunga2 ni...hehehehehe...
























MEMPEDAL GORENG
TEMPE GORENG
ATAU APA2 SAHAJA YANG HENDAK DIGORENG
Bahan-bahan:
1. Mempedal ayam
2. Bawang putih
3. Halia
4. Jintan manis
5. Jintan putih
6. Kunyit, garam
Cara:
1. Tumbuk semua bahan 2, 3, 4, 5.
2. Kemudian dicampurkan dengan mempedal tadi dan ditambah dengan garam dan kunyit.





No comments: