Sunday, February 17, 2008

PINDAH RUMAH

Setelah kepenatan mengangkat barang...dia orang menyental meehon dan kuiah-kuih yang aku buat.
Hanya ini sahaja juadah yang sempat aku sediakan untuk dibawa ke rumah abangku di Nilai 3. Beliau berpindah dari Cheras ke Nilai 3 pada tengahari hari Sabtu yang lalu.

Ini cheese muffin. Yang juga aku bawa bersama ke rumah my brother. Sengaja aku buat kecil kecil biar senang nk makan...sekali ngap jer masuk mulut.



CHEESE MUFFIN


1. 1 3/4 cawan tepung gandum 1


2. 1 sudu makan baking powder


3. 1/2 sudu teh garam


4. 2 sudu makan gula halus


5. 1 bj telur


6. 1 cawan susu


7. 1/4 cawan butter, cairkan


8. 1/2 cawan keju cheddar parut


Cara:


1. Panaskan oven pada suhu 175 darjah.


2. Dalam mangkok besar campur hingga rata tepung gandum, baking powder, gula halus, garam dan keju parut. Buat lubang ditengahnya.


3. Dalam mangkok yg lain, campur hingga rata susu, telur dan butter cair. Kemudian tuang kedalam campuran tepung, aduk sampai rata (jangan overmix)


4. Isi ke dalam muffin cup setinggi 2/3 dan bakar selama 25 minit pada suhu 175 darjah













Cantik tak bungkusan meehon saya, ala2 bungkusan nasi lemak. Almaklum saya ni anak penjual kuih. so serba sedikti ilmu membungkus tu adalah. Aku menggoreng 2 bungkus meehoon untuk dimakan oleh orang-orang yang membantu mengangkat barang-barang ke rumah abangku. Meehonn meehoon satu bungkus seringgit.



Selain itu aku juga membuat kuih donat. buat 2 adunan dan dapat lebih dari 50 biji. puas juga kami makan.

DONAT
Bahan:
1. 500 gm tepung gandum
2. 1 cawan gula halus
3. 1/2 cawan susu tepung
4. 1/2 s/kecil garam
5. 1 paket yeast maripan
6. 1 s/b shortening/crisco [cairkan]
7. 1 biji telur di pukul
8. 2 s/b minyak 250 ml air suam

Cara.
1. Gaul semua bahan kering dalam mangkuk besar.
2. Masukkan semua bahan basah dan gaulkan rata.
3. Uli sehingga tak ada tepung melekat ditangan.
4. Tutupkan dengan kain lembab sehingga naik 2 kali ganda.
5. Bila dah nampak naik, tumbukkan supaya angin keluar dan uli sekali lagi.
6. Bahagikan adunan kepada bebola kecil dan canaikan.
7. Terapkan mengikut saiz donut yg dikehendaki.
8. Biarkan adunan naik sekali lagi.
9. Panaskan minyak dan gorengkan dengan api yg sederhana.
10. Bila telah keperangan angkat dan toskan.
11. Adunan boleh digaulkan dengan gula atau pun salutkan coklat cream dan taburkan coklat rice atau gula warna-warni.




















































































No comments: