Tuesday, February 5, 2008

Minum petang hari minggu



Menu minum petang yang lalu ialah keropok lekor goreng dan juga bubur putih bubur merah atau orang jawa panggil bancaan. Bubur ni kebiasaannya bagi orang Johor dibuat kerana kesyukuran seperti mendapat ganjaran-ganjaran yang baik, atau baik dari sakit atau sebagainya. Saya membuatnya tiada sebab-sebab seperti dinyatakan dia tas, namun ianya dibuat kerana gian nak makan...teringin nak makan. so buat sajalah walau tak da apa sebabnya. Bubur ini boleh dibuat dengan menggunakan pulut atau pun beras biasa. Oleh kerana suami saya lebih menggemarinya dengan beras biasa maka saya ikut sajalah..Janji dapat makan. Cara membuatnay seperti dibawah.
BUBUR PUTIH BUBUR MERAH
1. Beras - masak macam masak bubur
2. Santan
3. Gula nisan.melaka/merah
4. Daun pandan
5. Garam
Cara:
1. setelah beras dah hancur (seperti masak bubur), campurkan bahan-bahan lain seperti santan, gula, daun pandan, sedikti garam.
2. Perlu diainagt setiap masakan manis yang bersantan perlu diletakkan sedikit garam bagi menambahkan kelazatan/kelemakan hidangan tersebut.
Untuk keropok lekor tu pula resepinya...emmm..tak payah lah sebab bukan saya yg buat pun..husband yang beli di Kantan semasa beliau nak balik KL hari tu.

No comments: