Sunday, February 10, 2008

Menu Di Hari Minggu




Hanya ini sahaja yang sempat aku sediakan sebelum suamiku berangkat balik ke Kuantan. Sambal udang Petai, Kari Ikan Kembung, jantung pisang rebus makan dengan sambal belacan + belimbing buluh dan sayur kailan goreng.


Ikan yang paling digemari suamiku..ikan kembung. Memang terbalik selera suamiku dengan diriku. Aku lebih suka makan kari kepala ikan ....tapi suamiku suka ikan yang kecik2 aje..apa nak buat...ikutkan aje lah...almaklum dia yang keluarkan budget...hehehehehe....




Menu kami memang semuanya pedas2 belaka. Kalau tak pedas alamatnya masa tengah duduk makan, macam2 arahan yang saya terima, kena bangun ambil cili api untuk buat ulam lah, suruh buat sambal tumbuk dan lain2. So sebab dah lali sangat dengan kerenah2 dua orang jejaka di rumah saya tu maka tiap kali masak memang pedas power saya buat. walau kadang2 saya pun tak tahan menahan kepedasannya...namun daripada menahan kepedasan telinga saya masa sedang duduk makan, so ikut saja ler....hehehehehe...





SAMBAL UDANG + PETAI

1. Chili Kering - rebus dan blend
2. Bawang besar dan putih di potong dadu
3. Air Asam jawa
4. Belacan
5. Garam, gula, perasa.

Cara:
1. Tumis cili sampai garing kemudian masukkan bawang yg telah dipotong dadu tadi.
2. Kemudian masukkan air asam, belacan, gula, garam dan perasa, biarkan sampai betul2 masak dan naik minyak baru dimasukkan udang dan petai.
3. Biarkan sebentar lagi sampai udang masak dan boleh dihidang.



KARI IKAN KEMBUNG

1. 3 ekor ikan kembung

2. 3 ulas bawang putih
3. 4 ulas Bawang merah/1 bawang besar
4. 1 in Halia
5. 1 paket kecil rempah kari
6. 2 sudu serbuk cili (chili powder)
7. 1 cawan santan
8. 1 btg serai - ketuk
9. 3-4 pelepah daun kari
10. asam keping

Cara:

1. Tumis halia, bawang putih, bawang merah sampai garing, kemudian masukkan serbuk kari dan serbuk cili yang telah dijadikan paste (rempah dijadikan paste bagi mengelakkan rempah2 ini menjadi hangit/cepat hangus). letak air sedikit2 agar bahan tumisan tadi tidak hangus dan biarkan tumisan tadi agak lama sedikit agar rempah betul2 masak. Masukkan serai.

2. Bila dah ok masukkan santan dan asam keping.

3. Last sekali bila dah mendidih masukkan ikan, garam dan perasa dan daun kari.

4. Biarkan sehingga ikan betul2 masak dan boleh dihidang.






SAMBAL BELACAN + BELIMBING BULUH

1. 3 biji cili merah
2. 1 in belacan
3. 5 biji belimbing buluh
4. garam, gula

Cara:

1. Tumbuk cili sampai lumat dan masukkan belacan.
2. Kemudian masukkan garam dan gula.
3. Last sekali lenyek2 belimbing buluh yg telah dipotong kecil2.
4. Dah siap dan boleh dihidang

* sebenarnya kalau saya buat bukan biji cili...tapi kena buat 3 kali ganda dr resepi di atas tu..almaklum, walau kami cuma 3 org jer tapi bila melantak sambal belacan tu...emmmmm....memang tk cukup sikit...hehehehehe....lepas tu jangan tak tau...bukan jer cili merah...tapi saya kena pluskan cili api kampung lagi nk bagi kawwww......so siapa2 yg datang rumah saya kalau tk bagi salam dulu terus jer datang masa kami makann...alamat lah tk tertelan rasanya dgn manu2 kami tu...hehehehehe....so kawan2 kalau nk dtg tu bg signal awal2, so boleh lah saya masak kurenggg sikit tahap kepedasannya tuuu.....












No comments: