Monday, August 3, 2009

daun oregano + gula batu (ubat batuk)

Agak lama sudah aku batuk, dah lebih sebulan. Kebiasaan kalau aku batuk memang sehingga 2 bulan baru baik. Bermacam2 ubat telah aku cuba dari ubat klinik, madu + asam limau, air asam jawa, madu khaula yang berkaw kaw duit aku habis sebab sebotol madu tu RM65 ..pun tak baik2 juga...dan akhirnya seorang kawan kata..cuma daun bangun2 atau kata orang putihnya daun oregano di masak dgn gula batu. Masa ke Tesco aku jumpa daun ni..tak lah mahal mana cuma seringgit lebih jer sepeket. Biasanya oregano ni aku beli yang dlm botol dan gunakan untuk masak spegatti atau masakan Itali yang lain. Tak pernah tengok yang fresh..so inilah rupa daun nya yang fresh. Dah hampir layu baru aku ada rasa nak rebus daun tu sebab mengenangkan tak tertahannya batuk lama sangat...dah seminggu dalam fridge baru aku rebus...rasanya..emmm...memang ok cuma bila dah dikatakan ubat...rasa semacam jer nak telan air tu..4 kali aku minum...nak kata baik betul tu ntak lah..sebab aku ni jenis yang degil..susah nak baik walau makan apa ubat pun..tapi yang pastinya...tekak rasa lapang dan selesa..cuma batuk tu sekali2 datang juga..tapi dah banyak improve.


No comments: