Sunday, May 10, 2009



Dah agak lama juga anak dan suamiku menyuruh aku membuat roti. Memang dah lama sungguh aku tak membuatnya. Hari cuti yang lalu dengan adanya sedikit kerajinan maka akunpun membuatnya. Memandangkan sekarang ni aku telah pun ada breadmaker maka cara pembuatanya tidaklah begitu leceh. Sebenarnya di awal2 tread yang lalu aku telah pun membut roti ini berserta resepinya. Dan kali ini separuh dari proses tersebut telah aku kurangkan dengan adanya BM aku tu.

Terlupa nak ambil gambar. Dah masuk dalam oven baru teringat. SO tak da lah gambar dari step awal. terus ke proses pembakaran.
Sorii..gambar tak berapa jelas.

ROTI MANIS

Bahan-bahan doh:

Bahan A:
400 g tepung roti (strong white bread flour)
7 g (2 sudu kecil) yis kering
1 sudu kecil garam (paras rata)
50 g mentega }dicairkan
60 g gula
1 biji telur
100 ml susu segar suam
110 ml air suam

1 biji telur } pukul sket utk sapuan atas roti
1 sudu kecil mentega cair} utk sapuan atas roti

Cara membuat doh:

1. Campur kesemua bahan A dalam BM dan tekan set dough (1 1/2 jam).

2. Kemudian keluarkan dough dariBm dan tumbuk-tumbuk dough berkenaan di papan
pencanai bagi mengeluarkan angin di dalamnya.

3. Buat satu doh bulat besar dan biarkans eketika lagi dalam 10 -15 minit.

4. Kemudian bahagikan doh tersbt kpd beberapa bahagian seberat 50 g setiap bahagian
kemudian bulat2kan. Susun dlm loyang yg dilapik dgn kertas minyak atau disapu
majerin jarak antara satu sama lain jgn terlampau jauh supaya bila kembang doh
tu akan bercantum sesama sendiri.

5. Kemudian tutup loyang tersebut dgn cling film selama 40 minit - 1 jam atau
sehingga doh tersebut kembang 2 kali ganda semula.

6. Panaskan oven pd suhu 190-200?C, bakar selama 12 minit kemudian keluarkan sapu
dgn telur permukaannya kemudian masuk semula dlm oven selama 4-5 min atau
sehingga keperangan.

7. Angkat, sapu dgn mentega cair.

8. Sejukkan atas redai besi dan tutup dgn kain bersih (utk mendptkan soft crust)

No comments: